Les biblioteques de Barcelona són un dels serveis públics més ben valorats per la ciutadania. Les enquestes de satisfacció avalen una xarxa que compta amb 40 equipaments i gairebé un milió de persones usuàries (el 54% de la població), 15.000 de diàries.
Part fonamental d’aquest èxit es deu a la proximitat i la qualitat de la interacció amb el públic, però també a l’actualització constant i a la recerca de millores, uns objectius que s’ha fet seus el Màster en Service Design.
Gràcies a una col·laboració inèdita amb Biblioteques de Barcelona, un grup d’estudiants ha contribuït a repensar el rol dels equipaments. Sota la tutoria de la professora Clara Subirats, s’han creat tres grups de treball focalitzats en les biblioteques Sagrada Família – Josep M. Ainaud de Lasarte, El Carmel – Juan Marsé i Collserola – Josep Miracle, de característiques i públics molt contrastats.
Jo pregunto, tu dibuixes
L’objectiu pedagògic del projecte és aprendre a dissenyar sessions de cocreació amb el públic per obtenir-ne informació i convertir-la en propostes de disseny. La interacció amb els usuaris, guiada per la professora Neus Benages, s’ha vehiculat a través d’una dinàmica de converses dibuixades, on les preguntes es responen gràficament, de manera que s’aconsegueix una informació diferent de la verbal, que sol ser més racional.
Amb els resultats de les sessions a la mà, els estudiants van presentar les conclusions als responsables de les biblioteques, i atès el potencial de la recerca, dos dels tres equips van optar per expandir el projecte com a Treball de Fi de Màster.
A la recerca del públic juvenil
Així, l’equip de la Sagrada Família va replantejar el servei de voluntariat a les escoles del barri per fomentar la lectura, i el del Carmel es va proposar com acostar els joves a la biblioteca.
El projecte ha permès a l’alumnat desenvolupar en profunditat tots els punts treballats durant el màster: recerca, disseny organitzacional, ideació, business design, branding i prototipat.
Els treballs es van presentar a final de curs davant d’un tribunal format per Alfons Cornella i Marc Roca, i també es van incloure en la roda d’entrevistes amb empreses de l’última edició del BAU Talent Networking de màsters i postgraus, amb tant èxit que un dels estudiants, Daniel Aguies, de l’equip del Carmel, va acabar presentant el projecte en detall a una representació de la multinacional francesa Adeo.