logo fullscreen logo
  • Agenda
  • Notícies
  • Entrevistes
  • Articles
  • Coneix BAU
    • Grau en Disseny
    • Grau en Belles Arts
    • Màsters i Postgraus
    • Màster Universitari en Disseny
    • Programa de Doctorat
    • Diploma en Disseny Gràfic
    • Formació Online
    • Universitat d’Estiu
MENU
mobile logo
  • Agenda
  • Notícies
  • Entrevistes
  • Articles
  • Coneix BAU
    • Grau en Disseny
    • Grau en Belles Arts
    • Màsters i Postgraus
    • Màster Universitari en Disseny
    • Programa de Doctorat
    • Diploma en Disseny Gràfic
    • Formació Online
    • Universitat d’Estiu
9 juny 2021
Articles

Service Design, l’empatia com a clau d’un bon disseny

Un article d’Inge Keizer

Service design és, literalment, disseny de serveis. Els serveis són a tot arreu, des de la banca fins al govern, de l’hostaleria al transport públic. Al llarg de l’última dècada, molts productes s’han ‘servititzat’. Penseu en Signifiy (Philips Lighting), que ofereix llum com a servei en comptes de vendre làmpades. El service design permet a les organitzacions desenvolupar i proposar solucions útils, atractives, rendibles i sostenibles. Gira al voltant de la millora, l’alineament i l’optimització de l’experiència dels compradors, dels usuaris del servei, i de l’equip que ofereix aquest servei entenent els comportaments i les necessitats a través del customer journey.

El customer journey map és una de les eines utilitzades per representar-ho. Crear un customer journey map implica investigar a fons sobre els usuaris, definir-ne les necessitats i traçar-ne les suposicions per establir la relació entre un client i una organització al llarg del temps i a través de tots els canals en els quals interactua amb el negoci. Els customer journey maps representen un punt de partida per al pla d’acció del servei, un diagrama que mostra el procés complet del servei llistant totes les activitats que tenen lloc en cada fase.

Així, una part important del service design és la recerca, un procés que comença empatitzant i entenent les persones i el seu comportament. En el cas d’un servei existent, ens fixem en els punts de dolor i en les experiències desagradables per intentar millorar-lo i redissenyar-lo. Si es tracta d’un servei nou, aleshores busquem solucions de disseny innovadores per encarar els problemes detectats. El procés de disseny de serveis només pot tenir èxit si és fruit de la col·laboració i la cocreació amb els (potencials) usuaris.

El service design —i el disseny en general— aporta un marc de treball basat en la resolució de problemes que inclou moltes habilitats valuoses: repensar els problemes de la gent, generar múltiples i originals idees i solucions, i adoptar un enfocament pràctic al fer prototips i tests, entre d’altres. Tradicionalment, els dissenyadors s’han centrat de manera prioritària a entendre les persones per a qui dissenyen, empatitzant i generant solucions que satisfacin les seves necessitats i expectatives personals.

A mesura que més productes se ‘servititzen’ i emergeixen nous models de negoci basats a oferir experiències ininterrompudes i satisfactòries als seus usuaris, un coneixement fonamental del service design pot ser útil per dissenyar i desenvolupar solucions òptimes. Pot ser especialment beneficiós per a tots els involucrats en processos d’innovació, en desenvolupament de productes i serveis, o en la gestió i lideratge de treballadors i equips, així com per a professionals amb una trajectòria de negocis o màrqueting i per a experts en altres àmbits, com UX, moda i arquitectura. Cada vegada més, el service design es consolida com a motor estratègic per a la innovació al cor de les organitzacions.

 

Inge Keizer és fundadora i directora d’operacions del Service Design College, col·laboradora del Màster en Service Design de BAU i professora del curs d’estiu Introducció al Service Design

 

Etiquetes BAU Professorat, Disseny col·laboratiu, Disseny emergent, Disseny tecnològic, Inge Keizer, Màster en Service Design, Processos de disseny, Service Design
Entrades que podríen interessar-te
29 novembre 2022
Autofabricantes i Gekkolab segueixen amb el vent en popa
14 novembre 2022
Sílvia Rosés està de moda
17 octubre 2022
‘Umbral’, l’illa digital de Serafín Álvarez
Notícies recents
  • Lúa Coderch: una carrera imparable
    21 desembre 2022
  • Autofabricantes i Gekkolab segueixen amb el vent en popa
    29 novembre 2022
  • L’estudiant de disseny Salua Babeli obté la Beca Santander Equality
    25 novembre 2022
  • Sílvia Rosés està de moda
    14 novembre 2022
BAU, Centre Universitari d'Arts i Disseny de Barcelona
c/ Pujades 118 08005 Barcelona
www.bau.cat
Notícies recents
  • Lúa Coderch: una carrera imparable
    21 desembre 2022
  • Autofabricantes i Gekkolab segueixen amb el vent en popa
    29 novembre 2022
  • L’estudiant de disseny Salua Babeli obté la Beca Santander Equality
    25 novembre 2022
  • Sílvia Rosés està de moda
    14 novembre 2022
Subscriu-te a la newsletter
Idioma
  • Català
  • Español
Gestionar el Consentimiento de las Cookies
Utilizamos cookies para optimizar nuestro sitio web y nuestro servicio.
Funcional Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferencias
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadísticas
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Ver preferencias
{title} {title} {title}