
Cap a un nou perfil de dissenyador/a capaç d’adaptar-se a les necessitats socials i professionals
Des de principis del s. XXI, s’han produït considerables canvis en el món acadèmic que corroboren l’afirmació segons la qual s’ha produït una redefinició del perfil del dissenyador/a, així com del rol que desenvolupa en el si de la professió i en la societat actual.
Actualment, la mirada universitària entén la “escola” com un espai amb autonomia que va més enllà de capacitar a els/les estudiants per a la demanda laboral, és un espai per a generar coneixement i persones amb sentit crític. El/la estudiant té una major formació cultural i, com a resultat, més capacitat de formar-se un punt de vista i generar un discurs propi a l’hora d’orientar els projectes. És un dissenyador més implicat amb la realitat i més conscient de les implicacions socials i polítiques de la seva activitat.
Els canvis socials produïts a partir de la crisi econòmica, i accentuats dràsticament amb la crisi sanitària, econòmica, política i social provocada pel coronavirus Covid-19, demanden un nou perfil de dissenyador/a més responsable que mai, que treballi des del nou paradigma i abordi els projectes des d’una mirada posada en el desenvolupament sostenible, el bé comú, el medi ambient i en la justícia política i social. Un nou perfil de professional en constant evolució que requereix de capacitats tant creatives, tecnològiques, estratègiques i comunicatives com d’una mirada crítica.
Com a resultat, es torna a reivindicar més que mai el rol social del dissenyador i de la dissenyadora i, per tant, ja no es tracta només d’ensenyar a dissenyar, sinó de capacitar-los/as per a donar resposta a les necessitats d’una societat que ja no és la mateixa i que ha modificat tal vegada per sempre la seva ordre de prioritats.
Si una cosa positiva ens deixarà aquesta pandèmia és un camp d’experimentació creativa per a adaptar-se al nou món que ens trobarem, amb noves situacions, necessitats o regles. El disseny és un dels motors del canvi gràcies a que combina elements essencials com la creativitat, la recerca i l’experimentació.
La Formació Contínua de BAU, amb la seva oferta de Màsters i Postgraus d’especialització i professionalització, està dissenyada per a cobrir les necessitats d’aquesta nova societat en tots els àmbits.