
Cap a un nou perfil de dissenyador capaç d’adaptar-se a les necessitats socials i professionals
Des de principis del s.XXI, s’han produït considerables canvis en el món acadèmic que corroboren l’afirmació segons la qual s’ha produït una redefinició del perfil del dissenyador, així com del rol que desenvolupa en el si de la professió i en la societat actual.
Actualment, la mirada universitària entén la “escola” com un espai amb autonomia que va més enllà de capacitar a els/les estudiants per a la demanda laboral, és un espai per generar coneixement i persones amb sentit crític. L’estudiant té una major formació cultural i, com a resultat, més capacitat de formar-se un punt de vista i generar un discurs propi a l’hora d’orientar els projectes. És un dissenyador més implicat amb la realitat i més conscient de les implicacions socials i polítiques de la seva activitat.
Els canvis socials produïts a partir de la crisi econòmica, i accentuats dràsticament amb la crisi sanitària, econòmica, política i social provocada pel coronavirus COVID-19, demanden un nou perfil de dissenyador més responsable que mai, que treballi des del nou paradigma i abordi els projectes des d’una mirada posada en el desenvolupament sostenible, el bé comú, el medi ambient i en la justícia política i social. Un nou perfil de professional en constant evolució que requereix de capacitats tant creatives, tecnològiques, estratègiques i comunicatives com d’una mirada crítica.
Com a resultat, es torna a reivindicar més que mai el rol social del dissenyador i de la dissenyadora i, per tant, ja no es tracta només d’ensenyar a dissenyar, sinó de capacitar-los/as per a donar resposta a les necessitats d’una societat que ja no és la mateixa i que ha modificat tal vegada per sempre la seva ordre de prioritats.
Si una cosa positiva ens deixarà aquesta pandèmia és un camp d’experimentació creativa per a adaptar-se al nou món que ens trobarem, amb noves situacions, necessitats o regles. El disseny és un dels motors del canvi gràcies a que combina elements essencials com la creativitat, la recerca i l’experimentació.
La Formació Contínua de BAU, amb la seva oferta de Màsters i Postgraus d’especialització i professionalització, està dissenyada per a cobrir les necessitats d’aquesta nova societat en tots els àmbits.