Campus Virtual
Search
Close this search box.

La infografia i la visualització de dades, una especialització de futur

Conversa amb la dissenyadora gràfica Gemma Busquets sobre les grans oportunitats professionals en el camp de la infografia

Avui parlem amb la Gemma Busquets, dissenyadora gràfica especialitzada en infografia sobre la gran oportunitat professional que s’obre als dissenyadors gràfics en aquest camp de la comunicació i el periodisme visual. I és que la demanda d’especialistes en infografia no deixa de créixer i són pocs els dissenyadors que estan preparats per a cobrir aquesta demanda.

Busquets és cocoordinadora del Màster en Infografia i Visualització de Dades de BAU, i en aquesta entrevista ens explica també el seu darrer projecte per al Cosmocaixa de Barcelona, una institució de divulgació científica.

Per què és tan necessària actualment la figura de l’infografista/visualitzador de dades?

Cada vegada disposem de més informació, es recopilen més dades i es necessiten professionals capaços de visualitzar-les mitjançant mapes, gràfics estadístics, diagrames o il·lustracions explicatives. En canals impresos i digitals, xarxes socials o motion graphics. A més de la figura de l’infografista o especialista en visualització de dades, cada vegada més empreses afegeixen a les seves ofertes de treball la capacitat de gestionar i visualitzar la informació. En professions dedicades a la comunicació, com el periodisme o el disseny, el ser capaç de treballar amb grans quantitats d’informació i dades, és una habilitat que es demanda cada vegada més i que penso que a curt termini, serà imprescindible.

També en professions que involucren la recerca es demana cada vegada més que no solament siguis capaç d’investigar, sinó també de transmetre aquests coneixements a un públic no especialitzat. La via més ràpida i efectiva per a transmetre aquests coneixements és convertir les dades i la informació en imatges que qualsevol persona pugui entendre. Jo sóc dissenyadora freelance i a títol personal, en els últims 4 o 5 anys, cada vegada em contacten més empreses per a projectes que involucren algun tipus de visualització de la informació, perquè hi ha molta necessitat i no hi ha professionals preparats. Hi ha un buit molt gran en el mercat ara mateix.

 

 

Quin tipus d’empreses busquen el perfil de l’infografista?

Tota mena d’empreses, mitjans i marques. Les dades i la informació s’han convertit en la matèria primera amb la qual es poden explicar històries i treure conclusions precises. Multinacionals que monitoren totes les mètriques de la seva empresa i necessiten professionals que siguin capaces de gestionar, organitzar i visualitzar les dades perquè l’empresa pugui saber quina direcció prendre. Mitjans tradicionals, s’aborda la informació i les dades amb rigor periodístic. En el cas de revistes o mitjans digitals que busquen entretenir a més d’informar, es poden arribar a fer projectes d’storytelling amb dades realment creatives.

També marques de tota mena usen cada vegada més les dades de formes molt originals, mitjançant infografies il·lustratives, motion graphics, instal·lacions en museus o webs interactives. Crec que hi ha una visió de la infografia o la visualització de dades molt limitada als “formatgets” o gràfics de barres o a la infografia en periòdics, quan en realitat, les possibilitats són infinites. Es tracta de conèixer les tècniques de gestió i representació de la informació per a després ser capaç d’aplicar-les al teu treball.

 

 

Què es necessita per a ser un bon infografista o especialista en visualització de dades?

Al meu entendre, i aquí coincideixo amb Alberto Caire o Fernando Baptista, per a dedicar-te a això, fa falta molta curiositat. Has de comprendre a fons el tema que estàs tractant i després ser capaç de visualitzar-lo d’una manera que s’entengui, que arribi a més gent. És un exercici de comunicació complex però molt gratificant. Passes de tenir una sèrie d’informació i dades desestructurades a un projecte visual i atractiu que s’entén per si només. Si no tens curiositat per a endinsar-te en profunditat en el que has de visualitzar, probablement no t’ho passes bé en aquesta disciplina. Però si t’agrada aprendre de tot, gaudiràs molt.

Com veus l’evolució de la professió? I En quins camps pot ser útil la figura de l’infografista?

Com en tots els camps del disseny i la comunicació, veig clarament una evolució cap al digital. És cada vegada més important tenir eines i coneixements per a presentar la informació de forma interactiva en webs i també conèixer els codis propis de les xarxes socials per a adaptar el contingut a aquests canals.

 

 

Explica’ns el projecte que has realitzat al Cosmocaixa.

El projecte del Cosmocaixa ha estat un dels més grans que he fet. Quan em van contactar per a proposar-m’ho no m’ho creia. Sempre m’ha agradat la ciència i de fet, no m’he dedicat a una carrera científica perquè se’m donen malament els números. Havia visitat el museu moltes vegades perquè m’encantava anar. El projecte va consistir en la renovació de la sala principal del museu, que portava sense actualitzar-se uns 15 anys. Ha durat tres anys i han participat més de 200 persones. En el meu cas, he fet totes les infografies i il·lustracions tècniques. En total han estat unes 100 peces amb les quals he après de tot: des d’animals prehistòrics fins a la membrana cel·lular o la física quàntica. No solament he crescut com a professional sinó que he adquirit molts coneixements pel camí. Recomano amb totes les meves forces visitar el museu, és preciós!

 

Últimas noticias

Treball de Fi de Grau, el desenllaç d’una etapa culmina amb l’última entrega

2 dies ago

Així va ser l’Acte de Cloenda de Màsters i Postgraus de BAU: una celebració per donar la benvinguda a nous reptes

7 dies ago

El Grau Universitari en Belles Arts al Manifesta 15

1 setmana ago

“SPELL”, la barreja d’absurd i màgia a l’Eufònic 2024

1 setmana ago

Otras entrevistas

Nil Olier, l’Alumni que ha creat l’orla del curs 2023-2024

El triomf de PEÜCS, la primera exposició de projectes de Belles Arts

Dot Lung, social media strategist i docent: “És important que les noves generacions facin servir canals més privats”

Entrevista a Cristina Goberna, coordinadora de la Universitat d’Estiu

Mónica Rikić, docent a BAU: “Necessitem dedicar-li temps a les coses”

Costanza Baj, Alumni de BAU, revela els secrets darrere l’èxit de ‘Beyond The Fringe’