Campus Virtual
Search
Close this search box.

Disseny digital: viatge al centre de l’experiència d’usuari

Entrevista a César Úbeda, soci fundador i CXO de l’agència Runroom i coordinador i professor del Màster en Digital Experience Design de BAU

La relació dels clients amb les marques és un dels secrets més ben guardats en qualsevol indústria. En la hiperconnectada societat actual, amb una presència creixent de la tecnologia i dels dispositius mòbils en la interacció de les persones amb el seu entorn, incloses les empreses, el disseny d’experiència digital ha adquirit un protagonisme indiscutible.

Amb un peu al present i un altre al futur, el Màster en Digital Experience Design de BAU explora els engranatges d’un mecanisme fascinant amb múltiples capes i que combina disciplines tan diverses com l’enginyeria de dades, la sociologia i, per descomptat, el disseny creatiu.

En aquesta entrevista, César Úbeda, coordinador del programa, desgrana les claus d’un màster amb un enfocament completament professionalitzador, basat fonamentalment en la creació de productes i serveis digitals, i amb altes cotes d’inserció laboral.

Úbeda és, a més a més, Chief Experience Officer i soci fundador de Runroom, una consultora de negoci digital especialitzada en disseny d’experiència i que té en cartera a algunes de les empreses més importants a escala nacional.

 

 

En essència, com es desenvolupa al màster el disseny d’experiència digital?

Ens basem en els principis del Customer Centricity. Apliquem tècniques d’investigació qualitatives i quantitatives per entendre les necessitats reals dels usuaris, quins problemes tenen per desenvolupar la seva activitat amb relació al producte i, així, poder idear el producte o servei perfecte per a ells.

Com funcionen aquestes tècniques?

Es tracta de tècniques de creació de producte agile: tècniques de cicles curts on gràcies al feedback dels usuaris mitjançant entrevistes, testos i analítiques anem millorant i perfeccionant el producte.

I el producte, com es crea?

Ensenyem les metodologies de disseny per conceptualitzar un producte digital. Des de la part bàsica (tipografia, layouts líquids, tipologies de contingut) fins a aspectes més complexos com els design systems o l’arquitectura de la informació.

I a partir d’aquí?

Un cop està tot conceptualitzat i aterrat a un disseny visual, ho passem a un disseny d’interacció gràcies al coneixement de programació front end [la part del software que interactua amb el públic]. Aprenem a programar la capa front end dels nostres dissenys per convertir-nos en futurs professionals.

 

Artik, Treball Final del Màster en Digital Experience Design de les estudiants Marta Portales, Susanna Pujades, Carla Flores i Sofía Dezaki

 

On intervé la visió de negoci?

És omnipresent. Als nostres estudiants els donem una visió holística del producte digital on ells veuen des de les necessitats dels usuaris fins a les del negoci. Les creuem i veiem quines són les eines adequades, com el business model canvas, els models de negoci web, el SEO, el social media marketing o l’inbound marketing. En el fons, els donem un coneixement complet de la creació d’un producte digital.

Ajunteu la part creativa del disseny amb la del negoci.

Sí que els ajudem a crear idees, però no és el que avaluem perquè no és un màster d’emprenedoria. Un dissenyador ha d’entendre com funcionen els negocis, és vital que en parli el llenguatge.

A quins perfils va dirigit?

En primer lloc, a dissenyadors —graduats o que porten anys treballant en gràfic, editorial, branding o altres especialitats— que volen especialitzar-se en digital i que busquen eines professionalitzadores que els ajudin a perfeccionar les seves habilitats tant tècniques com de gestió de projectes digitals.

També a persones madures, creatives i empàtiques amb certa experiència laboral i que busquen un canvi de carrera. Poden ser emprenedors o enginyers, però també professionals d’àmbits tan diferents com la publicitat, la traducció i la comunicació, fins i tot la filosofia, amb interès en el sector digital i amb curiositat pel futur i pel disseny de productes digitals.

 

La Platea, Treball Final del Màster en Digital Experience Design dels estudiants Stephanie Bernstein, Ariadna López i Ricardo Sánchez

 

Quins projectes d’estudiants del màster destacaries?

Els treballs presentats comprenen un ampli ventall de temàtiques, interessos i metodologies.

La Platea, per exemple, és un Marketplace cultural on es poden trobar totes les crítiques i continguts relacionats amb tot el teatre d’una zona determinada, i concentra tot el sistema de venda i reserva d’entrades de qualsevol espectacle.

D’altra banda, Emochi és un producte digital molt interessant perquè està centrat a resoldre els problemes d’aprenentatge a secundària. En un ampli treball de camp, els estudiants van fer una investigació qualitativa entrevistant desenes d’alumnes i professors d’institut. Van identificar que el dèficit d’empatia i de desenvolupament emocional influïa més que el tècnic. Així, van idear un producte perquè els alumnes anessin completant un journey i ampliant habilitats emocionals.

Precisament, el customer journey o viatge de l’usuari és un aspecte vital del procés.

El customer journey és probablement l’eina més potent que existeix per entendre el comportament d’un usuari perquè permet ordenar i classificar tota la vida del client/usuari en un únic pla. I, per tant, prendre decisions estratègiques a l’hora de prioritzar accions i determinar les més importants en cada moment. Què necessita? Què valora més? És una eina estratègica clau per millorar l’experiència del client.

 

Emochi, Treball Final del Màster en Digital Experience Design dels estudiants Patricia Cantón, Marta Laplana, Emma Lladó i Ramiro Andrade 

 

Què suposa per al màster que darrere hi hagi tota la força i experiència d’una empresa com Runroom?

El valor afegit de Runroom és que tots els coneixements que adquireixen els estudiants són conceptes que s’estan aplicant actualment en entorns professionals d’alt rendiment. No són coneixements obsolets, sinó tècniques i maneres de treballar que s’estan utilitzant avui dia amb clients punters.

Desapareixen les distàncies entre les aules i les empreses.

Exacte. Els professors són professionals que, per exemple, durant el matí han estat treballant en empreses com Decathlon o Holaluz i a les tardes a classe ens expliquen les metodologies dels test d’usuari que han realitzat aquell mateix dia. Com han funcionat? Què ha passat? És una experiència brutal. Així els estudiants adquireixen coneixements del món professional real.

Què és el que més valoren els estudiants?

Les masterclasses en què professionals del sector presenten diferents empreses. Són molt reveladores per als estudiants perquè entenen com funciona cada empresa per dins i, alhora, veuen que el que ells han après s’està aplicant de forma real. A les classes, els dic que jo soc un client. No un professor, un client. I això els canvia la mentalitat. És un màster molt professionalitzador!

 

 

Hi ha un customer journey, i també cada estudiant viu la seva pròpia aventura.

L’anomenen el viatge emocional de l’estudiant, i el veiem des del principi. El primer dia els faig un qüestionari sobre coneixements i aptituds, i l’últim dia el revisem. Alguns els he vist gairebé plorar d’alegria perquè al principi quasi no sabien res i al final senten que podrien treballar en qualsevol empresa. La velocitat d’aprenentatge és exponencial. La transformació és extraordinària. Quasi tots surten amb bones feines o amb projectes propis sota el braç. És impressionant.

En un context econòmic global tan complex i advers, quina és la clau de l’èxit d’una professió tan demandada i alhora tan exigent?

El secret rau en la passió per la professió, tant pel disseny com, en part, per la tecnologia. Vivim un moment de disrupció tecnològica permanent, i en aquesta professió per poder tenir èxit cal estar disposat a aprendre i adaptar-se constament a l’evolució del sector. La majoria de les persones que cursen aquest màster, encara que no ho sàpiguen, ja tenen coneixements intrínsecs. Són natius digitals. Així adquireixen de forma molt ràpida determinats coneixements i aptituds. La tecnologia ha fet que el món es transformi per complet i que necessiti més perfils qualificats per continuar creixent. És una constant des de fa 20 anys. Des d’aleshores hi ha dèficit de perfils digitals. Cada vegada més es necessiten més professionals preparats, molt especialitzats en diferents àmbits per construir productes digitals. Per això, els estudiants del màster surten amb feina. En rols com gestors de projecte digital, desenvolupadors front end, dissenyadors d’interfície (UI/UX), o investigadors d’experiència d’usuari. Els oferim una visió tan holística del sector que en surten múltiples perfils, sempre en funció de la personalitat i les característiques de cada estudiant.

Últimas noticias

Treball de Fi de Grau, el desenllaç d’una etapa culmina amb l’última entrega

2 dies ago

Així va ser l’Acte de Cloenda de Màsters i Postgraus de BAU: una celebració per donar la benvinguda a nous reptes

1 setmana ago

El Grau Universitari en Belles Arts al Manifesta 15

1 setmana ago

“SPELL”, la barreja d’absurd i màgia a l’Eufònic 2024

1 setmana ago

Otras entrevistas

Nil Olier, l’Alumni que ha creat l’orla del curs 2023-2024

El triomf de PEÜCS, la primera exposició de projectes de Belles Arts

Dot Lung, social media strategist i docent: “És important que les noves generacions facin servir canals més privats”

Entrevista a Cristina Goberna, coordinadora de la Universitat d’Estiu

Mónica Rikić, docent a BAU: “Necessitem dedicar-li temps a les coses”

Costanza Baj, Alumni de BAU, revela els secrets darrere l’èxit de ‘Beyond The Fringe’