{"id":13052,"date":"2020-07-13T17:01:03","date_gmt":"2020-07-13T15:01:03","guid":{"rendered":"https:\/\/news.baued.es\/?p=13052"},"modified":"2022-07-19T13:49:50","modified_gmt":"2022-07-19T11:49:50","slug":"els-15-anys-de-motion-graphics-a-bau","status":"publish","type":"entrevista","link":"https:\/\/news.baued.es\/ca\/index.php\/entrevista\/els-15-anys-de-motion-graphics-a-bau\/","title":{"rendered":"15 anys de Motion Graphics a BAU"},"content":{"rendered":"

La primera edici\u00f3 del M\u00e0ster en Motion Graphics Design<\/strong><\/a> va tenir lloc en el curs 2013-2014, tot i que amb el nom de M\u00e0ster en Motion Graphics \u2014la seva primera edici\u00f3\u2014 es remunta al curs 2005-06. Es tracta del m\u00e0ster amb m\u00e9s recorregut en la hist\u00f2ria de BAU, un m\u00e0ster que va sorgir de l’evoluci\u00f3 dels continguts de l’\u00faltim curs dels estudis de disseny gr\u00e0fic, dedicats per aquell temps a introduir els canvis i aven\u00e7os tecnol\u00f2gics i digitals que s’obrien pas en la professi\u00f3. Una llarga hist\u00f2ria condu\u00efda des dels seus inicis per Mag\u00ed del Campo<\/strong><\/a>, dissenyador i productor audiovisual amb una llarga vinculaci\u00f3 amb el centre.<\/p>\n

Parlem amb ell per con\u00e8ixer una mica m\u00e9s les particularitats i peculiaritats d’aquest m\u00e0ster.<\/p>\n

Com va sorgir la idea d’el m\u00e0ster? A nivell de continguts i programa, es mant\u00e9 m\u00e9s o menys igual que al principi o ha canviat molt?<\/strong><\/p>\n

Aquest m\u00e0ster va sorgir a partir d’un anterior \u2013M\u00e0ster Multim\u00e8dia\u2013, en qu\u00e8 est\u00e0vem treballant amb dos tipus de continguts: un interactiu i un altre d’edici\u00f3 lineal, amb eines com Flash<\/em>, Premiere<\/em> i After Effects<\/em>. Passats 6 anys, vam considerar necessari adaptar continguts i enfocament. El primer va ser dividir el m\u00e0ster en dos: un de direcci\u00f3 interactiva<\/em>, enfocat a el disseny i desenvolupament de projectes interactius; i un altre de motion graphics<\/em>, enfocat a projectes d’edici\u00f3 i composici\u00f3 lineal i que va tenir una gran acceptaci\u00f3 entre perfils d’estudiants internacionals.<\/p>\n

Els aven\u00e7os tecnol\u00f2gics segueixen a un ritme fren\u00e8tic a qu\u00e8 el m\u00e0ster ha hagut d’anar adaptant-se, quins s\u00f3n els moments de canvi en els continguts de<\/strong>l <\/strong>m\u00e0ster al llarg dels seus anys d’exist\u00e8ncia?<\/strong><\/p>\n

Evidentment, al llarg d’aquests quinze anys, el m\u00e0ster ha anat evolucionant al ritme dels nous temps. Podem dir que hi ha hagut, fonamentalment, dues etapes. Una primera en la qual impart\u00edem cultura audiovisual, projectes i eines de composici\u00f3 i edici\u00f3; i una segona, a partir de l’edici\u00f3 2012-13, on vam decidir dividir-lo en dos postgraus. Ja feia algun temps que comen\u00e7\u00e0vem a detectar la demanda en el mercat audiovisual de professionals amb habilitats 3D per a la gr\u00e0fica animada. Es comen\u00e7ava a parlar molt en l’entorn professional de Cinema 4D, una eina de modelatge i animaci\u00f3 3D amb una corba d’aprenentatge r\u00e0pida, i ens vam plantejar la seva incorporaci\u00f3. Varem dividir el m\u00e0ster en dos postgraus incorporant un dia m\u00e9s a el programa. I d’aqu\u00ed sorgeixen els Postgraus de Motion Design<\/strong> iMotion 3D<\/strong>. Tots dos postgraus configuren l’actual M\u00e0ster en Motion Graphics Design<\/strong>.<\/p>\n

D’altra banda, en els \u00faltims anys, cal destacar la incorporaci\u00f3 de processos projectuals segons els nous models de design thinking<\/em> als reptes espec\u00edfics de disseny que proposem en els treballs a desenvolupar. I l’enunciat de demandes que s’ajustin als nous formats i espais d’\u00fas. Ara b\u00e9, el que hem mantingut des del primer dia \u00e9s l’ambici\u00f3 de crear un espai on l’alumne\/a pugui trobar el seu personal proc\u00e9s de creaci\u00f3 en el marc d’un entorn professional.<\/p>\n

El claustre de professors s’ha anat adaptant a les necessitats de el programa. Parla’ns una mica dels m\u00e9s influents al llarg d’aquests anys.<\/strong><\/p>\n

Els tres professors que venim fent classe des del primer moment fins a dia d’avui som Oscar N\u00fa\u00f1ez<\/strong>, com a professor d’eines, i Nico Ju\u00e1rez<\/strong><\/a> i jo a l’\u00e0rea de projectes. Ara b\u00e9, al llarg d’aquests 15 anys, hem tingut molts altres companys docents, entre els quals podr\u00edem destacar a Andreu Balius<\/strong><\/a> (Tipografia en Pantalla), Josep Maria Rocamora<\/strong> (Met\u00e0fora-Cr\u00e8dits), Natxo Nogueras<\/strong> (Audio) o Lalo Garc\u00eda<\/strong>, que imparteix el taller de Cambra i il\u00b7luminaci\u00f3, un dels tallers que m\u00e9s ha evolucionat al llarg d’aquests anys. Vam comen\u00e7ar concebent com un espai on els participants descobrien essencialment una c\u00e0mera professional de v\u00eddeo \u2013m\u00e9s enll\u00e0 de l’enfocament autom\u00e0tic i el balan\u00e7 de blancs\u2013\u00a0 i a dia d’avui s’ha convertit en un espai d’experimentaci\u00f3 d’imatge real sobre croma i integraci\u00f3 de modelatge digital 3D. Aquest curs s’ha incorporat Marina Salazar<\/strong>, alumni de l’edici\u00f3 2013-14.<\/p>\n

D’altra banda, des de fa anys, col\u00b7laborem amb institucions i festivals com la Corporaci\u00f3 Catalana de Mitjans Audiovisuals<\/em>, el Festival Offf<\/strong>, la productora Lavinia<\/strong>, el Sitges\u2013Festival Internacional de Cinema Fant\u00e0stic<\/em> o la Filmoteca de Catalunya<\/strong>. Aquestes col\u00b7laboracions brinden l’oportunitat als nostres\/as estudiants de desenvolupar projectes reals.<\/p>\n

En canvi, els estudiants eren diferents en cada edici\u00f3. Parla’ns una mica d’ells. Quants han passat pel m\u00e0ster? Segueixes en contacte amb ells? Quina ha estat el seu desenvolupament professional? Han sorgit projectes potents i\/o interessants d’entre els que han cursat el m\u00e0ster al llarg d’aquests anys?<\/strong><\/p>\n

Al llarg d’aquestes 15 edicions han passat pel m\u00e0ster m\u00e9s de 350 estudiants, i he de destacar que hi ha hagut gent molt potent. Professionals d’\u00e8xit en aquest moment com Pol Sol\u00e0<\/strong> i Marcello Buseli<\/strong>(Device Studio), Clim Studio<\/strong>, Sebasti\u00e0 Baptitsta<\/strong> o Fernando Turch<\/strong>, actualment VP & Design Director of Digital Products a The Wall Street Journal, NY. Ens han visitat alumni<\/em> de la pen\u00ednsula, i procedents d’altres pa\u00efsos com Alemanya, Fran\u00e7a, Portugal, It\u00e0lia, R\u00fassia, Eslov\u00e8nia, Bielor\u00fassia, Ucra\u00efna, M\u00e8xic, Brasil, Argentina, Uruguai, Col\u00f2mbia, Bol\u00edvia, Vene\u00e7uela, Panam\u00e0, Estats Units … A dia d’avui, mantenim contacte amb molts d’ells\/es gr\u00e0cies a la comunitat Alumni.<\/p>\n

Quinze anys s\u00f3n molts, segur que han succe\u00eft an\u00e8cdotes o situacions, peculiars, curioses o inesperades… En r<\/strong>ecordes algunes?<\/strong><\/p>\n

M\u00e9s que an\u00e8cdota en si mateixa, et vaig a explicar una situaci\u00f3 que retrata a la perfecci\u00f3 la troballa de la idea perfecta i desitjada en el proc\u00e9s de creaci\u00f3. En l’edici\u00f3 2006-07, Pere G\u00f3mez<\/strong> (actual Minsk Disseny), pocs dies abans del lliurament final de projectes, amb una proposta molt ben elaborada, agafa i decideix arxivar-la, a la “P” de paperera, per a continuaci\u00f3 comen\u00e7ar de nou . Pocs dies despr\u00e9s, en el lliurament definitiu, el resultat ens sorpr\u00e8n a tots. La seva nova proposta \u00e9s l’ess\u00e8ncia, l’extracte de tota la feina feta anteriorment. Avui, el seu projecte “360\u00ba”, una identitat audiovisual per a un canal de viatges de televisi\u00f3, \u00e9s un treball que segueixo ensenyant en l’obertura de les meves classes com a exemple caracter\u00edstic del que, des del nostre punt de vista, ha de ser aquest treball: un repte a la recerca de l’excel\u00b7l\u00e8ncia.<\/p>\n

 <\/p>\n