Campus Virtual
Search
Close this search box.

Yoli Inácio, terapeuta de marques

La directora creativa i consultora de marca brasilera és la cocoordinadora del nou Màster en Disseny de Comunicació Gràfica

Yoli Inácio (Florianópolis, Brasil, 1994) és directora creativa i consultora de marca. Polièdrica i precoç, va començar a treballar al món del branding als 16 anys, i al cap de poc més d’una dècada ja lidera el seu propi estudi, YO Concept, que ajuda les empreses a trobar la seva essència i definir la seva identitat.

Enamorada de Barcelona, la dissenyadora brasilera coordina juntament amb Jordi Álvarez el Màster en Disseny de Comunicació Gràfica, un programa que aprofundeix en el desenvolupament específic d’estratègies de marca des de l’experimentació i l’emprenedoria.

També és professora del Postgrau en Comunicació i Creació de continguts Digitals, les línies mestres del qual va presentar fa molt poc en un BAU Talks amb Maria Carvajal, també docent de la casa.

 

 

Com funciona la dupla estratègia i disseny?

El disseny també és estratègia, o sigui, una cosa és dins de l’altra, no es poden desconnectar. Quan treballes amb estratègia i disseny, treballes l’essència dels projectes i dels clients amb intenció i potència. En afegir estratègia al projecte de disseny, n’aconsegueixes una visió més clara i dones seguretat al client. I, al final, quan està ben definit, pots connectar amb noves persones i marques d’una manera molt més assertiva.

Quin és el potencial creatiu i de negoci d’aquesta dupla per a les empreses?

Els propietaris de les marques són molt apassionats del que fan, però tenen un punt cec. És a dir, estan tan involucrats que no poden veure algunes parts de manera organitzada i clara. Jo organitzo idees i ajudo a filtrar coses, perquè sovint els clients venen amb idees molt definides sense haver-les provat, ni investigat ni parlat amb els seus potencials clients. Aleshores, ajuntem l’estratègia amb el disseny gràfic, els combinem per tenir més seguretat i millor visió, i això ens ajuda a prendre noves decisions.

 

 

Una paraula clau en la teva trajectòria és valor. Què significa exactament?

Crec que el valor està connectat directament amb el propòsit. El valor és aquest conjunt de característiques que és part de l’essència d’algú o d’un projecte. És troncal, la base de tot. I significa haver de triar. No pots escollir tots els valors alhora o cap, has de tirar per algun camí. I òbviament això implica entendre els teus punts forts i les teves debilitats, i també responsabilitzar-se.

En el fons, és un procés d’autoconeixement.

Sí, perquè, d’alguna manera, quan crees una marca que té molt a veure amb tu, també hi estàs reflectint una part teva.

 


Yoli Inácio y Jordi Álvarez, coordinadores y profesores del Máster en Diseño de Comunicación Gráfica

 

I tu les guies en la redefinició d’aquesta identitat?

En tot el procés. Treballo des de la part de consultoria, entendre tot el problema, perquè moltes vegades et diuen que necessiten un logo, una identitat visual, una part tangible, que és més fàcil d’entendre, de veure i de tocar. Però en realitat el problema és en la part estratègica, perquè no la tenen clara. Tenen idees, però necessiten ajuda per definir bé els passos.

Què t’ha aportat l’experiència internacional i treballar amb altres cultures professionals?

M’encanta una frase de Saramago que diu: necessites sortir de l’illa per veure-la. I, graciosament o no, jo soc d’una illa, i n’he sortit justament perquè volia expandir els meus horitzons, conèixer altres cultures, llengües i persones d’orígens diferents. Ha sigut la millor decisió de la meva vida, perquè t’exposes a una situació vulnerable i de canvis. I per a mi és necessari si vols expandir-te com a persona. He après, crescut i connectat amb gent que mai hauria imaginat.

 


Mercado-das-Mães

 

Als professionals del disseny d’estratègia de marca, què els pot aportar aquesta mirada global?

Sortir del bressol aporta moltíssim en tots els sentits. És una manera d’expandir el teu repertori, d’aprendre coses noves i entendre noves perspectives. També d’ampliar la teva empatia, perquè si vius en la teva bombolla, no coneixes altres realitats, altres tipus de disseny, altres maneres de pensar i d’actuar.

 


Kombinart

 

Encadenem una crisi rere l’altra. És un moment d’incertesa i complexitat, fins i tot de por. Però també d’oportunitats. En aquest context, quines creus que són les habilitats més importants per a un dissenyador novell?

Necessitem una part tècnica. Estar sempre atents al que surt al mercat. El 3D, per exemple. Les marques el demanen. Més enllà de la tècnica, l’escolta activa molta gent no l’ha desenvolupat gaire. I és clau. També la intel·ligència emocional. Estar atent als canvis sense deixar-s’hi endur totalment. Per exemple, tothom es posa a ballar a TikTok, però hi ha gent que no té sentit que ho faci. I no passa res. I, com dic molt en la meva feina, la responsabilitat de comunicació i actitud. Qui rebrà el nostre missatge? De vegades diem alguna cosa, però no tenim ni idea de per a qui estem parlant. Aleshores, tenint aquesta lectura una mica més clara, pots ser més assertiu en la comunicació, i també més responsable.

 


OliOli Cool Stuff

 

Parla’ns de YO. Quina és la seva aportació diferencial?

A mi m’apassionen la psicologia i el comportament humà. I marques i projectes al final són per a persones. Aleshores, si no entens les persones, si no entens les seves necessitats reals, no serveix de res. És molt comú que les empreses assumeixen sense provar ni testar coses com “el meu client és així” o “la meva marca funciona d’aquesta manera”. Aleshores, jo soc com l’advocada del branding, soc molt insistent amb els meus clients, i els faig pensar i reflexionar. També m’encanta la part gràfica i visual, però sense una estratègia ben definida, ben feta, ben organitzada, no podem avançar a la part visual.

 


La Mar

 

Quins projectes han marcat un punt d’inflexió per a YO?

Fa quatre anys que treballem amb La Mar, una perruqueria al Brasil. Vam començar amb menys de 700 clients anuals, i ara són més de 7.000. Hem desenvolupat l’estil de vida de la marca aplicant conceptes de branding de la indústria de la bellesa. El creixement és espectacular. Jo porto la part d’estratègia i comunicació i la gestió de marca en general.

 


Auranuda

 

Auranuda és una marca de moda de São Paulo. És un equip molt fort en la indústria de la moda brasilera. Tenen abast nacional. Ara impacta més de 60.000 dones, i treballem juntes des d’abans de la pandèmia.

El tercer projecte, By Safe House, és molt recent i és el meu primer projecte internacional a Barcelona. És un club privat per a ments creatives i persones de l’àmbit artístic, i també hem desenvolupat el branding i tota la comunicació visual de l’espai. La gent està molt contenta, amb moltes ganes de créixer i expandir-se.

 


By Safe House

 

L’última. Com et sents a Barcelona i a BAU, pensant també en tots els joves dissenyadors internacionals que rebem cada any?

És una explosió. Barcelona és una ciutat increïble. Multidisciplinària, multicultural, amb una arquitectura potentíssima i un disseny gràfic brutal. Si vols expandir els teus horitzons, el teu repertori, i fins i tot la teva xarxa de contactes, és una destinació que recomano molt. Tinc una connexió amb aquesta ciutat que no puc explicar. I em sento molt afortunada de poder compartir la meva experiència amb estudiants. Aprenc molt més del que ensenyo.

 

 

→ Més informació: Màster en Disseny de Comunicació Gràfica
→ Més informació: Postgrau en Comunicació i Creació de continguts Digitals

Últimas noticias

BAU triomfa als Premis LAUS 2024 amb una pluja de guardons

1 dia ago

La moda més performativa va fer “sold out” a Razzmatazz

2 dies ago

Inauguració de l’exposició “El cuerpo de la nación” de Lizette Nin en HAUS

1 setmana ago

“I’M, la (no) passarel·la” que no desfila, sinó que exhibeix

1 setmana ago

Otras entrevistas

El triomf de PEÜCS, la primera exposició de projectes de Belles Arts

Dot Lung, social media strategist i docent: “És important que les noves generacions facin servir canals més privats”

Entrevista a Cristina Goberna, coordinadora de la Universitat d’Estiu

Mónica Rikić, docent a BAU: “Necessitem dedicar-li temps a les coses”

Costanza Baj, Alumni de BAU, revela els secrets darrere l’èxit de ‘Beyond The Fringe’

Entrevista a Luca Picardi, “Brand Strategist” i professor a BAU