A punt de començar el segon semestre del curs 2024-25, fent retrospectiva de tot el que ha passat en l’àmbit acadèmic, és palès que les estudiants del Grau en Belles Arts ja han fet seus molts racons de BAU, a pesar que encara no s’ha graduat la primera promoció. Des de la seva Àrea de Projectes, Mariona Moncunill, qui porta la coordinació, es mostra optimista respecte a tot el que està per arribar i valora profundament el treball conjunt que s’està fent per fer del grau més jove d’aquest centre un dels seus pilars essencials.
P. Enguany ha estat especialment fructífer per als estudiants del Grau en Belles Arts: ja hi ha tres cursos, hi ha hagut col·laboracions amb institucions artístiques i culturals com el CCCB, s’han produït, només al primer semestre, dues exposicions a HAUS… Com a coordinadora de l’Àrea de Projectes d’aquest grau, com valores aquest fet?
R. És molt important, i central, en el Grau en Belles Arts que les estudiants tinguin oportunitats que les acostin a la vida professional, ja sigui en forma d’exposicions i altres presentacions públiques de la seva obra com en la participació en activitats d’organitzacions externes a BAU o en col·laboracions amb professionals. És allà on poden començar a traçar vincles amb altres agents, a trobar els seus espais d’actuació, a veure l’encaix dels seus interessos amb les oportunitats del sector, a entendre les implicacions reals del treball dels artistes, a treballar amb col·laboradors… És essencial!
P. Podríem dir que estem a les portes dels primers graduats en Belles Arts de BAU, aquells que al curs 2025-26 passen a quart: com ha estat el seu progrés durant aquests anys? Podries destacar alguna cosa que us hagi sorprès en el departament respecte a les seves capacitats artístiques o la varietat d’estils que han anat aflorant?
R. Efectivament, els interessos particulars de cada estudiant van aflorant durant aquests primers anys i, a poc a poc, van trobant la seva singularitat, els seus llenguatges i una veu pròpia. És un plaer veure com això passa i com els seus projectes creixen en complexitat conceptual i habilitat tècnica. Això, a més a més, ho fan aportant i compartint altres bagatges, coneixements i experiències que les travessen completant el seu pas per BAU i, en definitiva, conformant-les a elles mateixes com a artistes.
P. Tenint en compte aquests últims tres anys de vida del grau, des del departament, teniu intenció d’incorporar/explorar noves vies pedagògiques al pla d’estudis?
R. Estem treballant per acabar de desplegar el grau, amb la il·lusió afegida per l’any que ve que es duran a terme els primers TFG i que aglutinaran, entre d’altres, la feina feta al departament de Projectes. També estem constantment revisant i millorant les propostes pedagògiques que ja s’estan duent a terme per mantenir-les arrelades als reptes del present i les necessitats dels artistes del futur, així com plantejant projectes d’innovació pedagògica que veuen de les motivacions de les mateixes estudiants -com ara el prototip de creació d’una ràdio que s’ha dut a terme aquesta tardor-. En definitiva, la feina de revisió, millora i innovació pedagògica és constant i inclou el professorat, però també a les estudiants que ens transmeten les seves necessitats i idees.
P. Què podem esperar d’aquest segon semestre que està per començar pel que fa als projectes?
R. Doncs s’inicia una assignatura nova obligatòria de tercer que és Projectes V, que busca treballar els projectes en la seva fase de comunicació pública, i això passarà de la mà del professor i comissari Sergi Álvarez Riosalido en col·laboració amb organitzacions de fora de BAU, com Can Felipa. A més a més, les estudiants de primer i segon continuaran amb diverses assignatures de projectes de les quals esperem que surtin bona part de les obres que es mostraran a l’exposició que s’està preparant a BAU de cara al maig.
P. No sé si pots parlar per la resta del professorat, però, què és el que més esteu gaudint de la docència al Grau en Belles Arts?
R. Personalment, destacaria el plaer de veure el creixement personal, creatiu i professional de les estudiants. El diàleg entre tota la comunitat del grau (professorat, estudiants, mestres de taller, col·laboradors externs…) és molt estimulant i sovint em transmet la sensació que, entre tots, estem construint i fent créixer quelcom rellevant, no només per a la vida professional i acadèmica de les estudiants, sinó pel sector de l’art contemporani local i nacional.