Des dels inicis del centre, BAU sempre ha estat estretament lligada amb la disciplina del branding i el packaging. No sols és una branca que s’imparteix i treballa al Grau en Disseny, sinó que també l’oferta en formació de segon cicle ofereix el seu màster propi, així com els seus postgraus relatius. Sabent que és un programa que triomfa tant i que, any rere any, és triat per joves dissenyadors d’arreu del món, hem volgut parlar amb una de les docents en el Màster en Disseny de Branding i el Packaging, Marga Oller, directora d’art i dissenyadora gràfica experta en marques. Ens ha parlat sobre com va entrar en aquest món, les claus del sector i la “ciència” que fa a BAU un referent en la matèria.
P. Ens podries explicar una mica sobre la teva trajectòria professional? Quan et vas adonar que la creació de marques es convertiria en un punt clau en la teva vida?
R. Des de ben petita he estat envoltada de disseny: logotips, tipografia, composició, jerarquies, detalls i precisió. Soc filla i neta d’impressors, així que m’agrada pensar que la meva trajectòria personal i la professional han anat sempre de la mà.
Després d’estudiar Disseny Gràfic, vaig entrar a Summa. Va ser allà on vaig fer una immersió més profunda en el món del branding. La creació de marques em permetia no només aplicar aquesta mirada gràfica, sinó també explicar històries, transmetre valors i generar vincles. I tot això, en diferents tipologies de projectes i sectors. Un bon eix per alimentar constantment la meva curiositat.
Després de deu anys a Summa, un intercanvi laboral a Ideograma (Mèxic) i uns mesos a l’Estudi Virgili, el 2015 m’incorporo a l’equip de Mucho, on actualment en soc directora creativa i partner.
P. Com t’arriba l’oferta de fer classes a BAU al Màster en Disseny de Branding i Packaging?
R. L’oferta m’arriba en la meva època final a Summa, en 2012. Començo la col·laboració amb BAU amb un taller de marques en moviment dins del màster. He procurat sempre poder compartir les sessions amb col·legues de la professió, fossin perfils creatius, estratègics o tècnics.
Crec que és essencial poder sumar diferents mirades i capes de significat en el desenvolupament de projectes.
P. A parer teu, després d’aquests anys de docència a la casa, com creus que s’entén a BAU l’art del packaging i el branding que fa que es diferenciï de la resta de metodologies de fora?
R. S’entén com una disciplina integral que combina pensament estratègic, sensibilitat estètica i consciència social. No es tracta només de dissenyar un envàs o una identitat visual atractiva, sinó de construir un relat coherent que connecti amb les persones i reflecteixi valors reals.
Es treballa amb la intenció de promoure una mirada crítica sobre el paper del disseny en la societat. Els projectes neixen d’una recerca profunda i d’una reflexió sobre el context cultural, econòmic i mediambiental.
P. Tenint en compte que vivim en plena època de “sobreinformació” constant, creus que aquesta realitat pot -o ha de- conviure amb el disseny de marques?
R. És essencial que les marques convisquin amb la realitat present si volen ser rellevants. Han d’adaptar-se constantment als canvis socials. Haurien de ser motors de canvi, inclús anticipar-se a realitats futures.
Vivim en un moment en què mai s’havia publicat tant contingut. De tota manera, el 75% diu el mateix: publiquem més, però diem menys. Ara mateix no necessitem més impacte, necessitem més veritat. El “fake” és molt fàcil. La veritat requereix més esforç, més investigació, però té més profunditat. I en la profunditat trobem la veritable connexió.
Així doncs, avui les marques han de ser profundament honestes. La veritat i la simplicitat radical són l’autèntica revolució.
P. Sabent tant de marques, havent-les estudiat, treballat, ensenyat… Et veus en un futur creant la teva pròpia per a un projecte personal? T’agradaria que en un hipotètic cas com aquest et trobessis amb talent de BAU amb el qual comptar?
R. Per ara estic molt contenta de poder pertànyer a la comunitat Mucho per continuar treballant amb i per diferents marques. Precisament a Mucho ja hem pogut comptar amb talent sortit de BAU per fer créixer la intel·ligència col·lectiva que tant fomentem.
I en altres casos hipotètics, doncs, i tant! Es podria fer un bon equip amb talent de BAU.










