Campus Virtual
Search
Close this search box.

Fashion Management: com mantenir-se rellevant i ser una marca de moda compromesa

Un article de Fernando Aguileta de la Garza que tracta sobre com gestionar una marca és una aposta de llarg recorregut

Un article de Fernando Aguileta de la Garza

En un clima global com l’actual, les marques de moda han de ser partícips del diàleg i de la conversa global, detectant oportunitats per comunicar millor i, sobretot, respondre de forma més ètica i coherent amb el seu entorn a través de la gestió creativa de moda o un fashion management encertat.

Gestionar una marca és una aposta de llarg recorregut, però amb aproximació diària, contínua, fidel a valors i propòsit vital, sense obviar les responsabilitats empresarials. Comunicar la seva identitat és un compromís, primer, amb les persones (clients, proveïdors, personal) i, segon, amb el seu univers conceptual, la seva raó de ser, la seva contribució al món respecte a l’àmbit del disseny, la innovació o la sostenibilitat.

En més d’un lustre, des de la gestió de marques i la comunicació, en el Màster en Fashion Management hem apostat per formar alumnes compromesos i amb la visió d’aportar alguna cosa a la societat. Animant i acompanyant als nostres estudiants a crear marques o projectes de comunicació amb relats i històries apassionants que contribueixin a millorar la vida de les persones; a ser crítics, a convertir-se en persones observadores i conscients de la realitat de la moda per ser millors professionals i projectar una carrera cap al futur.

Hem preguntat als nostres alumni treballant en actiu, de diferents promocions i àmbits laborals, què és el més important que una marca de moda ha de comunicar avui?

 

 

“Creiem que una marca que busqui sobreviure al canvi que s’acosta ha de ser completament frontal amb els seus consumidors. Ha de ser transparent i comunicar la realitat darrere del producte o estil de vida que ven. No només parlant en termes de sostenibilitat i canvis a nivell fabricació, sinó també, valorant els forts canvis socials que es van desenvolupar en l’últim any. Deixar de vendre un món ideal on la moda és idíl·lica i situant-se com a gestors d’un canvi per a un món més igualitari, sempre apel·lant a la coherència i a la veritat.

Actualment, desde BRAVES estem implicades a comprendre què és el que necessita el consumidor final dels nostres clients. A causa de la Covid-19 vam elaborar per a ells un dossier titulat “manual de la nova normalitat” on aclarim que, segons el nostre punt de vista, actualment el més important és la TRANSPARÈNCIA “.

Azul Goñi, fundadora de WE ARE BRAVES, agència irreverent especialitzada en marques de lifestyle, deco, moda i gastronomia sostenible, que ajuda a emprenedors i a marques a créixer en digital.
Instagram

 

“El més important que una marca de moda ha de comunicar avui és el seu món personal. Expressar de forma clara d’on vénen tant els seus temes d’inspiració, com els seus objectius i producció. Vivim en una època on els processos de producció d’una marca estan cada vegada més i més vistos. El consumidor vol saber com, on i per qui estan fets els seus productes ­ i no només l’estètica­. Per això, cal que els que estiguin involucrats en les comunicacions d’una marca, estiguin al dia del que passa al món.

El món creatiu i conceptual, depenent de la marca, està integrat per moltíssimes coses, i és això el que ajuda a crear una COMUNITAT de clients que es quedin per la varietat del contingut”.

Lea Kundicevic, responsable de comunicació en Infinitdenim, marca barcelonina de moda sostenible.
Instagram

 

 

“Crec que ara les marques han de tenir, a més d’un missatge, una posició, una perspectiva des de la qual han de, no només comunicar els seus valors i atributs, sinó també, desenvolupar-los amb coherència en tots els àmbits de l’empresa.

No n’hi ha prou amb posar un post negre de #blacklivesmatter quan en una empresa no hi ha diversitat, ni igualtat de possibilitats (Reformation); no n’hi ha prou amb dir que són transparents i amb pràctiques ètiques quan el primer que fan durant una crisi global és prescindir d’empleats (Everlane). Ara, més que mai, les empreses han de promoure els seus valors i els seus objectius, més enllà d’únicament els aspectes financers, enfocant-se en el que els uneix amb els usuaris, a la fi tots som PERSONES “.

Laura Rodríguez, consultora de màrqueting de moda i sòcia fundadora de Flora In Paradise, marca de joieria única i sostenible per a dones contemporànies.
Instagram

 

“Crec que la sostenibilitat és important des de fa anys, però ha hagut de venir una crisi com la de la Covid-19 perquè ens adonem que és ara o mai, que ja no valen mitges tintes, que cal actuar i, sobretot, ser conscients que es poden fer les coses d’una altra manera. Cada marca, dins del seu univers i mantenint sempre la coherència, hauria de traçar un pla de com generar un impacte mediambiental i social positiu, i saber comunicar-ho acord als seus valors, d’una manera única i diferenciadora.

En el cas de la meva empresa, des de l’any passat estem treballant en dos projectes de sostenibilitat i innovació molt interessants i, ara, tenim el repte de visibilitzar tot aquest treball. Comunicar als nostres clients i clients potencials de manera interessant i sense caure en greenwashing, sinó ser 100% conscients i caminar cap a la SOSTENIBILITAT I RSE en el sector.

Julia González, responsable de comunicació interna i externa de KRACK, botiga multimarca de calçat de moda.
Instagram

 

 

“El més important per a mi, és i serà la coherència, no es tracta del que es diu solament de cara a el client sinó del que es fa i com es fa cap a dins. Els valors de marca són 360, han de transmetre  tot el que es fa, de dalt a baix i d’esquerra a dreta. Els valors que volem comunicar hem de veure’ls, han de ser tangibles, en l’experiència de compra i durant tot el procés. Necessitem començar a vestir veritats, més que trossos de tela mal cosits.

Hauríem de ser més exigents en quant a què esperem de les marques que consumim, entendre que el que comprem ha de merèixer la pena, tant en la qualitat com en l’experiència, que els seus valors han d’apropar-se més als nostres,  i no a l’inrevés!

Propostes més humanes, amb contingut que aporti un valor real i comunicar-ho seriosament, perquè impacta en la vida de les persones i en el conjunt de la societat. Les marques han  d’EMPATITZAR “.

Daniela Cataldo, estilista de moda i directora creativa amb clients comercials com Oysho, Malababa i editorials per a revistes com À part, ID Germany, Schön, Solar, Teeth o Metall Magazine entre d’altres.
Instagram

 

“Crec que estem en una fase molt complexa, amb diverses coses succeint i amb un parell de generacions amb opinions i valors molt diferents.
És un moment en què les marques han de posicionar-se. Posicionar-se en termes de valors i entrar amb un to personal, expressar les seves opinions i valors amb sinceritat i sempre amb el to de la marca clar. Crear vincles amb les seves comunitats, compartir ideals i opinions molt clares, ben definides.

Crec que la gent busca connectar amb la gent darrere de la marca o amb una marca amb una personalitat visible i per això has de comunicar la història darrere de la marca, els seus valors i on són. Comunicar obertament i amb SINCERITAT tractant de tocar els punts importants que estan succeint en la societat “

Melissa Gonçalves, dissenyadora de moda i fundadora de Bona FideConscious Fashion ‘a celebration between conscious living and timeless aesthetics’.
Instagram

 

 

“Al meu entendre és molt important per a una marca comunicar la seva proposta i la seva responsabilitat social i amb el medi ambient. També és essencial ensenyar com, on i en quines condicions estan fets els seus productes, de manera que atregui un públic que s’identifiqui amb els VALORS de la marca “.

Camila Bento, dissenyadora de moda i fundadora de Pitaya Vermella, marca de slow fashion a Barcelona.
Instagram

“Una marca ha de comunicar passió en cadascuna de les seves accions. Amor cap al nostre entorn i la natura, tenir cura i escoltar al seu client, tenir molta sensibilitat, transparència, humilitat i respecte. Desig de millorar el món, d’aportar el seu granet de sorra. HONESTEDAT i humanitat per sobre de tot “.

Carmen Pérez Medina, dissenyadora de moda i fundadora de Sant Borondon, marca d’estampats per a ànimes aventureres.
Instagram

 

Imatges centrals: projectes de Yoli Inácio, Lyna Santos i Helena Rabal per al Postgrau en Comunicació Integral de Moda

Últimas noticias

Treball de Fi de Grau, el desenllaç d’una etapa es culmina amb la “gran” entrega final

6 hores ago

Així va ser l’Acte de Cloenda de Màsters i Postgraus de BAU: una celebració per donar la benvinguda a nous reptes

5 dies ago

Taller de conceptualització i ideació d’una mostra col·lectiva de treballs artístics

6 dies ago

“SPELL”, la barreja d’absurd i màgia a l’Eufònic 2024

1 setmana ago

Otros artículos

BAU por la paz como centro aliado y con convenio con UNESCO

Tres proyectos de Alumni, nominados en los premios GaudeamusProjecta

Alumni de BAU, entre els finalistes pel cartell de la Diada 2023

BAU i la Fundació Miró uneixen forces pel Premi Joan Miró

Exposición 'Hipertèlia', de Mónica Rikić

L’artista Mónica Rikić exposa “Hipertèlia”, una reflexió sobre les intel·ligències artificials

acde_bau

Tres estudiants de BAU, seleccionades al ‘High Potentials’ d’ADC*E