Des d’inicis del s. XXI, s’han viscut considerables canvis en el món acadèmic que corroboren l’afirmació segons la qual s’ha produït una redefinició del perfil del dissenyador així com el paper que aquest desenvolupa en el si de la professió i en la societat actual. Però, per entendre quin és aquest nou perfil ens hem de remuntar en el temps.
La implantació del Pla de Bolonya en les escoles de disseny va comportar uns canvis que avui ja podem valorar amb perspectiva: l’escola pre-Bolonya tenia un enfoc bàsicament professionalitzador, la seva missió era formar professionals pensant en l’oferta laboral del moment. Aquesta manera d’entendre la formació marcava l’orientació de l’acció educativa en multitud d’aspectes: la relació professor-estudiant replicava la del client-dissenyador, els enunciats eren anomenats “encàrrecs”, el perfil dels projectes tractava d’assemblar-se al mercat laboral i els criteris d’avaluació es regien pel grau de fidelitat a la realitat professional.
Avui la mirada universitària entén “l’escola” com un espai amb autonomia que va més més enllà de capacitar els estudiants per la demanda laboral, és un espai per generar coneixement i persones amb sentit crític: l’estudiant té una major formació cultural i, com a resultat, té més capacitat de formar-se un punt de vista i generar un discurs propi a l’hora d’orientar els projectes. És un dissenyador més implicat amb la realitat i més conscient de les implicacions socials i polítiques de la seva activitat.
El Grau en Disseny està dissenyat en quatre anys formatius, dos amb assignatures comuns (principalment de cultura) i dos d’especialitat (audiovisual, espais, gràfic i moda). Com a resultat, l’estudiant finalitza els estudis amb una mirada més oberta però amb menys profunditat en la seva disciplina, lligats a la idea de les especialitats com a contenidors estancs. Malgrat tot, hem comprovat com les darreres promocions són cada cop més transversals, ja no interessa tant la menció i l’estudiant ha cursat assignatures de més d’una especialitat. Es pot afirmar, per tant, que el Grau ha afavorit unes especialitats més permeables i més connectades, i aquesta transversalitat ha provocat diversos canvis en la manera d’entendre l’educació i la professió del disseny.
Al mateix temps, els canvis socials produïts a partir de la crisi de l’any 2007 demanden un nou perfil de dissenyador, que tingui en consideració la sostenibilitat del planeta i que treballi per la justícia social. Com a resultat, es torna a reivindicar el rol social del dissenyador i, per tant, no es tracta d’ensenyar a dissenyar més (el mètode projectual ja el coneix), sinó de capacitar-los per donar resposta a les necessitats de la societat actual.
El proper dissabte 27 d’abril, BAU celebra una Jornada de portes obertes de 10.00 a 19.00, amb visites guiades i presentacions del Grau en Disseny a les 11.00, 12.30, 16.00 i 17.30 h. Una oportunitat única per a conèixer el Centre i entendre millor el nou perfil del dissenyador.