
‘Las videntes’: Jorge L. Marzo es capbussa en les veus del futur
L’editorial Arcàdia acaba de publicar Las videntes. Imágenes en la era de la predicción de Jorge L. Marzo, professor de BAU, dins de la col·lecció Deriva.
De la Grècia antiga a Silicon Valley, dels oracles als algoritmes, els humans han sentit sempre l’instint i la necessitat de predir el futur. Fins i tot avui, la predicció és un instrument clau per governar les nostres vides.
A partir d’aquesta premissa, Las videntes alterna relats de ficció amb episodis històrics. Marzo va desgranant com les màquines s’han apropiat del llenguatge de les velles profecies fins a aconseguir interpretar-lo i jutjar-lo mitjançant imatges. En l’auge de la intel·ligència artificial, també les màquines són vidents.
Les mil cares de la veritat
Jorge L. Marzo (Barcelona, 1964) és professor d’Iconografia i Comunicació al Grau en Disseny de BAU, on també exerceix com a coordinador de GREDITS (Grup d’Investigació en Disseny i Transformació Social).
Com a historiador de l’art ha contribuït a la renovació dels estudis sobre art modern i contemporani a Espanya i és coautor del llibre Arte en España 1939-2015. Ideas, prácticas, políticas (Cátedra, 2015).
Una part important de les seves investigacions s’ha centrat en les polítiques de la imatge i en els règims de la veritat, en formats tant expositius com audiovisuals o editorials. Els més recents són Fantasma’77. Iconoclàstia espanyola (Centre d’Art Tecla Sala, 2020); Iconografía post-millennial (Morsa, 2019); After Post-Truth (BAU Edicions, 2019); La competencia de lo falso. Una historia del fake (Cátedra, 2018); Espectros (La Virreina, Centre de la Imatge, 2017); i Fake. No es verdad, no es mentira (IVAM, 2016).
Un segell de clàssics i contemporanis
Arcàdia és una editorial independent la voluntat de la qual és oferir un catàleg obert a totes les disciplines del coneixement amb textos que difonguin el pensament contemporani i la història de les idees.
El responsable actual de la línia gràfica és l’escriptor i dissenyador Victor García Tur, que el 2017 va agafar el relleu d’Astrid Stavro i Pablo Martín.