Les estudiants de quart curs del Grau en Disseny han elaborat diverses propostes per repensar la imatge de la 29a Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona.
El projecte, realitzat durant el primer quadrimestre del curs 2020-21, forma part de l’assignatura Tipografia en Moviment, impartida pel professor Joaquín Jordán, dins l’itinerari de Disseny Audiovisual.
La col·laboració entre la MIFDB i BAU neix de la intenció d’acostar un encàrrec real a les estudiants, en el qual la Mostra pretenia explorar possibilitats comunicacionals i d’identitat en pantalla.
El briefing presentat per Marta Nieto, programadora del festival, proposava replantejar la Mostra des d’una mirada ecofeminista. Un retorn a l’essència i una reorientació de perspectiva, abandonant la imatge plausible i distòpica treballada en edicions anteriors.
Nieto va explicar l’origen i el recorregut conceptual, i des de l’assignatura es van treballar les necessitats comunicatives d’una programació que s’exhibeix durant tot l’any.
Els treballs de les estudiants de BAU han estat concebuts com un complement lliure i alternatiu a la imatge oficial del certamen, obra de l’artista plàstica Martina Manyà per quart any consecutiu.
La proposta més valorada per l’organització és obra de Marina Muñoz, una creació cinematogràfica experimental que recull i expandeix les línies mestres de l’encàrrec. La peça s’exhibirà al llarg de l’any abans de les projeccions.
La resta de propostes finals inclouen els treballs de Lola Giménez, Andrea Sánchez i Cira Pujol, amb una creació d’una atmosfera suggeridora; Rita Guillem, que utilitza collage i arxiu fílmic; Marta Surroca, que planteja un món evocador unint el digital i l’analògic; Xènia Dols, amb una proposta que beu de l’assaig Una cambra pròpia de Virgina Wolf; i Ismael Burgos, amb una picada d’ullet als crèdits de pel·lícules de Margaret Tait.
Una aposta consolidada pel cinema en clau femenina
El festival va néixer el 1993 amb l’objectiu de visibilitzar l’audiovisual femení i projectar la filmografia de directores d’arreu del món.
L’edició actual es prolongarà durant gairebé tot el 2021 i inclourà un monogràfic de Margaret Tait, una retrospectiva de Dorothy Arzner i un especial sobre documentalistes llatinoamericanes, entre altres propostes.