Poden el disseny i la creativitat contribuir a preservar la memòria d’una ciutat? La professora de BAU Gemma Busquets i l’alumni Marc Blanch són els artífexs d’Emblemàtics, un projecte creatiu a Instagram que reivindica el valor dels comerços barcelonins de tota la vida.
Les botigues i locals tradicionals de la ciutat, molts d’ells negocis familiars i centenaris, lluiten per sobreviure contra vent i marea. Per a alguns, la pandèmia ha estat el toc de gràcia després d’una dècada adversa marcada per la gentrificació i l’auge del comerç online.
Per revertir aquesta tendència i fomentar-ne la preservació, la directora creativa, dissenyadora i il·lustradora Gemma Busquets i el dissenyador i animador Marc Blanch han arrancat un projecte que té com a objectiu donar visibilitat, reivindicar i celebrar el comerç de proximitat a Barcelona.
Una iniciativa plena de color i animació que en recupera la història i fa que cobrin vida a les nostres pantalles. Al llarg del 2021, cada setmana penjaran a @emblematicsbcn una il·lustració animada d’un comerç singular de Barcelona. 52 establiments de gran rellevància històrica i popular, que conserven l’arquitectura, rètols i altres elements originals (molts d’ells són veritables joies del modernisme català) i que forgen el caràcter de la ciutat.
Així, mentre Busquets realitza il·lustracions sintètiques i llampants, resumint en pocs traços les filigranes i les decoracions de les façanes, Blanch els dona vida, amb edificis que es construeixen en pocs segons i animacions cuidades fins a l’últim detall.
Emblemàtics ha iniciat la seva reinterpretació de comerços icònics de Barcelona amb tres mites de la ciutat: El Rei de la Màgia (la botiga de màgia més antiga del món), l’orxateria del Poblenou El Tio Che, i la Sombrereria Obach, al cor del Gòtic.