logo fullscreen logo
  • Agenda
  • Notícies
  • Entrevistes
  • Articles
  • Coneix BAU
    • Grau en Disseny
    • Grau en Belles Arts
    • Màsters i Postgraus
    • Màster Universitari en Disseny
    • Programa de Doctorat
    • Diploma en Disseny Gràfic
    • Formació Online
    • Universitat d’Estiu
MENU
mobile logo
  • Agenda
  • Notícies
  • Entrevistes
  • Articles
  • Coneix BAU
    • Grau en Disseny
    • Grau en Belles Arts
    • Màsters i Postgraus
    • Màster Universitari en Disseny
    • Programa de Doctorat
    • Diploma en Disseny Gràfic
    • Formació Online
    • Universitat d’Estiu
10 setembre 2019
Entrevistes

La infografia i la visualització de dades, una especialització de futur

Avui parlem amb la Gemma Busquets, dissenyadora gràfica especialitzada en infografia sobre la gran oportunitat professional que s’obre als dissenyadors gràfics en aquest camp de la comunicació i el periodisme visual. I és que la demanda d’especialistes en infografia no deixa de créixer i són pocs els dissenyadors que estan preparats per a cobrir aquesta demanda.

Busquets és cocoordinadora del Màster en Infografia i Visualització de Dades de BAU, i en aquesta entrevista ens explica també el seu darrer projecte per al Cosmocaixa de Barcelona, una institució de divulgació científica.

Per què és tan necessària actualment la figura de l’infografista/visualitzador de dades?

Cada vegada disposem de més informació, es recopilen més dades i es necessiten professionals capaços de visualitzar-les mitjançant mapes, gràfics estadístics, diagrames o il·lustracions explicatives. En canals impresos i digitals, xarxes socials o motion graphics. A més de la figura de l’infografista o especialista en visualització de dades, cada vegada més empreses afegeixen a les seves ofertes de treball la capacitat de gestionar i visualitzar la informació. En professions dedicades a la comunicació, com el periodisme o el disseny, el ser capaç de treballar amb grans quantitats d’informació i dades, és una habilitat que es demanda cada vegada més i que penso que a curt termini, serà imprescindible.

També en professions que involucren la recerca es demana cada vegada més que no solament siguis capaç d’investigar, sinó també de transmetre aquests coneixements a un públic no especialitzat. La via més ràpida i efectiva per a transmetre aquests coneixements és convertir les dades i la informació en imatges que qualsevol persona pugui entendre. Jo sóc dissenyadora freelance i a títol personal, en els últims 4 o 5 anys, cada vegada em contacten més empreses per a projectes que involucren algun tipus de visualització de la informació, perquè hi ha molta necessitat i no hi ha professionals preparats. Hi ha un buit molt gran en el mercat ara mateix.

 

 

Quin tipus d’empreses busquen el perfil de l’infografista?

Tota mena d’empreses, mitjans i marques. Les dades i la informació s’han convertit en la matèria primera amb la qual es poden explicar històries i treure conclusions precises. Multinacionals que monitoren totes les mètriques de la seva empresa i necessiten professionals que siguin capaces de gestionar, organitzar i visualitzar les dades perquè l’empresa pugui saber quina direcció prendre. Mitjans tradicionals, s’aborda la informació i les dades amb rigor periodístic. En el cas de revistes o mitjans digitals que busquen entretenir a més d’informar, es poden arribar a fer projectes d’storytelling amb dades realment creatives.

També marques de tota mena usen cada vegada més les dades de formes molt originals, mitjançant infografies il·lustratives, motion graphics, instal·lacions en museus o webs interactives. Crec que hi ha una visió de la infografia o la visualització de dades molt limitada als “formatgets” o gràfics de barres o a la infografia en periòdics, quan en realitat, les possibilitats són infinites. Es tracta de conèixer les tècniques de gestió i representació de la informació per a després ser capaç d’aplicar-les al teu treball.

 

 

Què es necessita per a ser un bon infografista o especialista en visualització de dades?

Al meu entendre, i aquí coincideixo amb Alberto Caire o Fernando Baptista, per a dedicar-te a això, fa falta molta curiositat. Has de comprendre a fons el tema que estàs tractant i després ser capaç de visualitzar-lo d’una manera que s’entengui, que arribi a més gent. És un exercici de comunicació complex però molt gratificant. Passes de tenir una sèrie d’informació i dades desestructurades a un projecte visual i atractiu que s’entén per si només. Si no tens curiositat per a endinsar-te en profunditat en el que has de visualitzar, probablement no t’ho passes bé en aquesta disciplina. Però si t’agrada aprendre de tot, gaudiràs molt.

Com veus l’evolució de la professió? I En quins camps pot ser útil la figura de l’infografista?

Com en tots els camps del disseny i la comunicació, veig clarament una evolució cap al digital. És cada vegada més important tenir eines i coneixements per a presentar la informació de forma interactiva en webs i també conèixer els codis propis de les xarxes socials per a adaptar el contingut a aquests canals.

 

 

Explica’ns el projecte que has realitzat al Cosmocaixa.

El projecte del Cosmocaixa ha estat un dels més grans que he fet. Quan em van contactar per a proposar-m’ho no m’ho creia. Sempre m’ha agradat la ciència i de fet, no m’he dedicat a una carrera científica perquè se’m donen malament els números. Havia visitat el museu moltes vegades perquè m’encantava anar. El projecte va consistir en la renovació de la sala principal del museu, que portava sense actualitzar-se uns 15 anys. Ha durat tres anys i han participat més de 200 persones. En el meu cas, he fet totes les infografies i il·lustracions tècniques. En total han estat unes 100 peces amb les quals he après de tot: des d’animals prehistòrics fins a la membrana cel·lular o la física quàntica. No solament he crescut com a professional sinó que he adquirit molts coneixements pel camí. Recomano amb totes les meves forces visitar el museu, és preciós!

 

https://news.baued.es/wp-content/uploads/2019/09/Nike-Insights.mp4
Etiquetes BAU Professorat, Comunicació, Disseny gràfic, Especialització de futur, Gemma Busquets, Infografia, Màsters i postgraus, Periodisme visual, Visualització de dades
Entrades que podríen interessar-te
20 febrer 2023
Oriol Vilapuig: “L’art ens protegeix de la vida, perquè la vida ens aclapara”
17 febrer 2023
L’estudiant Sílvia Vallhonrat, creadora de la imatge gràfica del 10è aniversari d’RMIT Europe
7 febrer 2023
Anna Moreno: “Considero indispensable que uns estudis de Belles Arts tinguin una consciència social i de context absoluta”
Notícies recents
  • La nova generació audiovisual, al Festival de Màlaga
    17 març 2023
  • Troba’ns al Saló de l’Ensenyament i a AULA Madrid
    15 març 2023
  • Ja pots optar a una beca pel Màster en Design Research
    10 març 2023
  • Una edició d’ARCO amb forta presència de BAU
    21 febrer 2023
  • Grau en Disseny
  • Grau en Belles Arts
  • Màster Universitari en Design Research
  • Màsters i Postgraus
  • Programa de Doctorat en Disseny i Comunicació
  • Formació Online
  • Universitat d’Estiu
BAU, Centre Universitari d'Arts i Disseny de Barcelona
c/ Pujades 118 08005 Barcelona
www.bau.cat
Notícies recents
  • La nova generació audiovisual, al Festival de Màlaga
    17 març 2023
  • Troba’ns al Saló de l’Ensenyament i a AULA Madrid
    15 març 2023
  • Ja pots optar a una beca pel Màster en Design Research
    10 març 2023
  • Una edició d’ARCO amb forta presència de BAU
    21 febrer 2023
Subscriu-te a la newsletter
Idioma
  • Català
  • Español
Gestionar el Consentimiento de las Cookies
Utilizamos cookies para optimizar nuestro sitio web y nuestro servicio.
Funcional Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferencias
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadísticas
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Ver preferencias
{title} {title} {title}